AMSTERDAM WINNER OCH HOLLAND CUP

11 - 13 DECEMBER 2015

Vi trodde att Herning i Danmark skulle bli årets sista utställning - men så blev det inte. Det fina höst vädret lockade till ännu en resa - och nu fick det bli Holland.

Vi bokade båtresa över till Fredrikshamn på tisdag eftermiddag - en riktigt tråkig dag med regn i luften och småruggigt.

Vid 8-tiden på kvällen var vi i Danmark, körde några timmar och stannade för natten.

Lite frukostbuffé innan vi sätter fart mot gränsen till Tyskland

Grönt och fint och soligt :)

man kan undra om det är vår eller vinter......

lite mulet blir det längre ner mot gränsen

Vi övernattar en gång till i Tyskland innan vi passerar gränsen till Holland och vilka vägar... så bra och så raka.

Och kanaler - raka och fina de med ibland känns de som om de ligger över vägen

På vår väg mot Amsterdam tog vi en liten avstickare till en vän till Runar. De träffades för några år sedan på en smådjursmässa någonstans i Europa

Nu hälsade vi på hos Jaap och hans fru Seeske

Jättetrevligt att få se Jaaps ankor ach hans anläggning. Fint bemötande och gott fika, en trevlig stund innan vi hastar iväg igen

Så tog vi en promenad med hundarna på utsidan av campingen

En fin svanfamilj mötte upp oss och ett par vackra hägrar och här ser vi även Campingen i bakgrunden. Tyvärr lite suddig bild men hundarna rykte i kopplet så det blev lite si och så med inställningen

Då har vi hittat till campingen - inte helt lätt och vilken camping haha, en korsning mellan Pippi Långströms hus och en cirkus. Färgglatt och fantasirikt med en liten djurhage med en get och några höns i mitten.Med en mysig pub som var öppen fredag och lördag kväll och en afffär. Allt detta var öppet nästan dygnet runt under högsäsong

Precis utanför campingen gick en kanal och där gick många och stora pråmar

På natten vaknade man av dunket av en fiskebåt - eller kanske mer en pråm :)

Fredag morgon och vi drar i väg tidigt till utställningsarenan inne i Amsterdam. Lite rörigt var det både för oss och de som skulle visa var husbilarna skulle stå - Men vi fick en bra plats och kunde äta frukost, titta på andra när de kom och så börja göra oss iordning.

Idag avgjordes Holland Cup och som syns på bilden så blev lille Rayan BIR så jättekul för vår lille krabat

Pia, vår vän från Danmark var där med två hundar.

Vår Khajsa blev bästa junior och tvåa bästa tik efter Pias Ellie

jättebra och en rolig dag hade vi.

Efter utställningen tog vi alla hundarna och gick en promenad på gatorna runt om. Massor av blomsteraffärer - åh vad det luktade gott av alla blommor på trottoarerna - och lite andra kul affärer att titta i skyltfänster

Runar gick för att handla i en affär och jag lämnades ensam utanför - har nog aldrig haft så mycket folk omkring mej för att ta bilder och prata - såååå roligt.

Efter detta drar vi hem till campingen för lie mat och vila

Så är det dags för Amsterdam Cup

Fint utsmyckat i arenan inför helgens huvudtävling.

Tyvärr gick det inte lika bra för Rayan idag, en domare som var lite osympatisk gav Rayan very good för han tyckte inte om honom och ansåg att han hade för kort nos.

Jaja - olika domare är det

Det var så lång väntetid i ringen där Ray var så jag hann precis komma till bedömningen för våra Volpino - men Runar och Pia hade hittat en stand-in. Vår facebook-vän "Joya-Volpino" kom och hälsade på och skulle hjälpa till om det behövdes

Bästa Junior blev Jiennie

men på den här bilden ser allt Khajsa bäst ut

tack för den här bilden också "Joya"

Här laddar Jiennie och Runar- tack för kortet "Joya"

Och här går vi om bästa tik - Era vann före Jiennie, mest beroende på att Era förde sej bättre i ringen. Man vinner inget på att leta godis hela tiden - grrrrrr

Men grattis Pia

Våra utställningsdagar är slut och vi drar hemåt direkt efter att vi är klara

Hittar en riktigt bra bensinmack med möjlighet att stanna på strax söder om Hamburg. Vi hinner precis stanna och rasta hundar innan ett riktigt oväder drar in över 0ss. Blåst och regn. Hade vi inte haft skydd av en långtradare från Holland tror jag att vi hade lyft. Var lite orolig att vi skulle få sådant väder hela vägen hem, men vi vaknar till en klar och solig dag.

Här väntar hundarna på att vi ska komma och lägga oss

Så drar vi vidare upp mot Tyska gränsen för att handla i en synnerligen trevlig affär vid gränsen runt Flensburg. En långpromenad med hundarna och en fika hann vi med innan vi tar oss an den sista biten upp mot Fredrikshamn och färjan som ska ta oss hem.

Segt var det, fler mil än man tror. men vi var framme i god  tid och kunde tagit 20.00 färjan men att lägga till ett par tusenlappar extra kändes inte ok så vi väntade till 23-färjan. Halkigt och kallt hade det blivit så halt att vi nästan inte kunde gå på parkering utan för förjan för att rasta hundarna

3.30 på natten till måndag var vi hemma. Massor av snö mötte vi i Alingsås - så tur med vädret hade vi allt

Jiennie med sin nya titel och rosett